Am fost intrigat de numele G. Iuster, autorul copertei revistei ‹Luminiţa› pe care am prezentat-o, nu-mi spunea nimic, aşadar am pornit într-o căutare pe net. Ceea ce am aflat ofer la rându-mi acelora la fel de curioşi ca mine.

George Iuster ar putea fi socotit un artist al unei epoci, anii ’50, vreme în care se situează puţinele imagini descoperite. Ce am găsit: tot pentru revista ‹Luminiţa› (din octombrie 1956), o altă copertă – o perioadă pare să fi fost cel care semna ilustraţia –, apoi una pentru un roman de Jack London, Mihail, câine de circ (Editura Tineretului, 1957).

Luminita 1956 10Jack London - Mihail, caine de circ (1957)

Peste câţiva ani, în 1963, Editura Tineretului îi publică un volum cu ilustraţii color: George Topîrceanu, Balada unui greer mic (sic!). Este un succes: urmează o ediţie în limba germană în acelaşi an, Ballade von der kleinen Grille, şi alte două reeditări, în 1965 şi 1969. La acestea titlul devine Balada unui greier mic.

Am văzut doar coperta şi interiorul ediţiei din 1965, nicio imagine legată de celelalte nefiind truvabilă pe net. Sau cel puţin eu nu am dat de nimic altceva. Am mai aflat că, în 1997, scriitorul şi editorul Dumitru Vacariu a reluat ilustraţii semnate de George Iuster (dar şi de Silvia Colfescu şi Viorel Radu) în Viaţa şi opera lui George Topîrceanu în imagini, carte apărută la editura ieşeană Regina.

George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965)George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior

George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior 1George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior 2George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior 3

George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior 4George Topirceanu - Balada unui greier mic (1965) interior 5

Amănunt de final: într-o publicaţie a Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Arta (2011), apar următoarele:

După cum menţionează criticii de artă ai timpului, lucrările grafice din primii ani postbelici (Culesul poamei de E. Merega; Convoiul roşu de G. Iuster; Stropirea livezilor cu avionul de L. Sobolevski ş.a.) reprezintă încercări (şi nu întotdeauna reuşite) de a realiza subiecte tematice de reflectare a realităţii şi de însuşire a realismului socialist, neîmplinite însă ca expresie artistică din cauza „îndeplinirii slabe” (Гольцов [Goliţov] 1967, 160). [p. 130]

Citatul este din articolul Aspecte ale evoluţiei gravurii moldoveneşti din perioada postbelică de Elena Musteaţă.

Trebuie să fie G. Iuster al nostru, trecerea din Moldova sovietică în România sovietică de atunci, din proprie dorinţă sau chiar în urma unei sarcini de partid, nefiind un lucru ieşit din comun.